VIP Dedaun Alam

Thursday, July 21, 2011

Buah Jentik

Buah jentik atau ada di sesetengah tempat yang memanggilnya buah jentik-jentik. Pokok jentik satu famili dengan rambai. Nama botaninya, baccaurea sp daripada famili eurphorbiacea. Ia mempunyai ciri pokok dan buah yang hampir sama dengan rambai. Buah jentik ini termasuk dalam kategori buah nadir kerana ia berasal dari hutan dan ada yang ditanam di kawasan kampung tetapi sekarang ia semakin sukar untuk dijumpai.

Berbeza dengan buah rambai, kulit buah jentik akan terpecah kepada tiga bahagian jika dipicit atau dijentik. Untuk memakannya kita hanya perlu menjentik kulit buah yang telah masak dan ia akan terbuka dengan sendirinya. kerana itulah ia dikenali dengan nama buah jentik.

Isi buah jentik berwarna merah, biasanya setiap biji buah mengandungi tiga isi yang rasanya masam-masam manis.

29 comments:

  1. cam tak pernah mkn jer buah ni..kecik2 tu bila nak kenyang

    ReplyDelete
  2. Buah jentik pyh nk dpt..lg pn ia jnis bmusim mcm rambai. Buah rambai msk, ada la buah jentik ni. Kecik2 tu yg sdp nk tln..

    ReplyDelete
  3. akk pun tak ingat pernah mkn ke x, rasanya mcm mana ya, tapi bila jentik2 tu rasa mcm pernah gak mkn, tp lupa dimana

    ReplyDelete
  4. akk mgkn blm penah mkn sbb kat kg lama kita mmg takdak pkk jentik ni. Rasanya hmpir sama dgn rambai tp ia lbh kecil..

    ReplyDelete
  5. rasa mcm pernah tgk..n pernah makan..tp di mana yaa?

    ReplyDelete
  6. Adry...
    pokok dia macamamana ya....kat negeri mana jumpa tu.....
    Acu, cuba, try.....semai butir tu...kalu supo butir rambai mudoh tumbuh.....masuk dale polibag...

    comel buah jentik ni....wat koleksi......

    ReplyDelete
  7. Ada sekali tu gi perak...kawan kita kata kat situ ada jual..bila sampai sana..xde..rasa kempunan je x dpt nk rasa...

    Bestnya, jual tak?

    ReplyDelete
  8. :zul permatang badak
    Pkk jentik hmpir sama dgn pkk rambai..daun besar dn btg lurus. Cara bbunga dn bbuah pn sama. Butir jentik kecil dn mdh jika disemai tp masalah semasa proses memakan buah jentik ni, butir pn ditelan sama..hehe.. Ada lg buah jentik ni, nti nk semai. Buah jentik ni ayah mertua sy beli di Kedah..

    ReplyDelete
  9. :ayunalisa
    Ayu dh penah mkn kot sbb kat psr tani TM ada org jual buah ni.

    ReplyDelete
  10. :CT
    Buah jentik ni jnis buah bmusim.. Ia hanya bbuah sekali shj dlm setahun.. Skrg ni musimnya, nk dptknnya..inilah masanya.. Kat Perak pn ada org jual buah ni.

    ReplyDelete
  11. salam adry... lama dah tak makan buah ni...bermusim jugak rasanya. manis2 masam gitu kan...

    ReplyDelete
  12. As salam Cheq Sue, buah jentik ni mmg bmusim dn ia akn bbuah sama masa dgn rambai.. Masam2 manis kot bkn manis2 masam..hehe..tp sedap.

    ReplyDelete
  13. sy penah mkn time kecik2 dulu kat kampung blah bapa sy....skang ni mmg payah giler rasa mmg tak kan jumpa lg laaa hurmmm

    ReplyDelete
  14. Dulu pkk ni msih byk kat kg tp ramai org yg tbg.. skrg nk jmpa buah pn pyh..

    ReplyDelete
  15. buah kesukaan kak semasa di alor star.. cina depan umah tuuu selalu jual..jiran... nak mkn kena jentik kuat2 hehe.. kak mgindam masa anak bongsuuuu nasib dpt makan masa tu dok perlis..musim dia pula tuuu mmg sedap laaaa..13 thn dah tak mkn seusia anak tuuuu

    ReplyDelete
  16. cam x pena jumpa pun buah ni, hehe :)

    ReplyDelete
  17. :ilahjy
    Akk biasa mkn buah jentik ni masa dok kat AS dulu ye.. Jiran Cina tu tnm ke pkk jentik ni. Mengidam buah jentik masa musim ia bbuah kira sgt bnasib baik.. Kalau tdk jenuh la akk nk cari di luar musim. Dh lama sgt akk tak mkn buah jentik ni.. Ank bongsu pn dh besaq..

    ReplyDelete
  18. :Anis Zafirah
    Satu frasa ayat drp Anis yg saya sgt percaya..hehe.. Buah jentik mmg pyh nk dpt. Nk jmpa org jual pn bkn sng.. Dh tu buah ni bmusim..

    ReplyDelete
  19. Bauh jentik ni kna betul2 msk br sdp nk mkn.. Yg blm msk spenuhnya rasa masam sgt2. kalo mkn msti kita tln dgn biji2 sekali...

    ReplyDelete
  20. boleh tau kat mana boleh dpt benih jentik jentik ni?

    ReplyDelete
  21. Benih pokok jentik ni mmg sukar nk dpt. Buah jentik dh masuk dlm kategori buahan nadir. Nk tnm, kena beli buah yg dijual pd musimnya dan semai. Buah masih ada dijual di Kedah, Perak dan Kelantan tp sgt terhad dan bermusim.

    ReplyDelete
  22. mancanai19@yahoo.comAugust 26, 2012 at 6:57 AM

    Share Report Abuse Next Blog..salam..minta keizinan gunakan 4 perkara diatas...

    ReplyDelete
  23. mancanai19@yahoo.comAugust 26, 2012 at 6:58 AM

    mohon share (yg utama)

    ReplyDelete
  24. Ok, terima kasih minta izin dgn tuan kebun. Nanti buh la link blog ni ye.

    ReplyDelete
  25. Oooh itu buah cantikkan kalo kami di acheh menyebutnya

    ReplyDelete
  26. Ooh tu buah cantekkan kami di acheh menyebutkan nya,,masih banyak disini

    ReplyDelete
  27. Di Acheh, buah jentik disebut buah cantekkan ya. Terima kasih kongsi info tentang buah ini. Jika di sana ia masih banyak tapi di Malaysia ia semakin berkurang dan semakin payah untuk dijumpai.

    ReplyDelete