Tuesday, November 2, 2010

Buah Beko

Buah beko atau bonglai. Bunga pokok ini mekar pada waktu malam dan akan gugur keesokan pagi.


Buah beko atau juga dikenali dengan nama bonglai ini mungkin kurang dikenali. Dan pastinya ada di kalangan kita yang belum pernah melihat atau mengetahui tentang pokok dan buah ini.  Buah beko dalam foto adalah dari pokok dalam entri ini. Buah beko berbentuk leper dan panjangnya kira-kira 50 cm. Ia biasanya dijadikan kerabu dan ulam. Buah beko yang belum matang dipilih untuk dijadikan kerabu atau ulaman kerana apabila matang ia akan menjadi keras.  
Buah beko perlu dibakar di atas bara sebelum boleh dijadikan kerabu atau ulaman. Proses membakar ini untuk memudahkan kerja membuang kulit dan mengurangkan rasa pahitnya.

10 comments:

  1. kerabu dia sedap..
    mak sedara kite selalu buat dulu

    ReplyDelete
  2. Kerabu buah beko mmg sdp tp nk buat tu pyh skt. Nk kna bakar buah tu yg org tak berapa suka nk buat. Dok kat sini tak penah hayat merasa kerabu buah beko. Pucuk beko pn diorg br tau blh mkn..hehe..

    ReplyDelete
  3. Salam en daun..kerabu beko mmg sedap bangat..tapi akk tak reti nak buat kerabu ni..lagi pun org jrg jual buah beko ni..oucuk beko akk pernah mkn..sedap..ingatkan dulu org tak mkn rupanya mmg best..sekali je baru mkn heheheh

    ReplyDelete
  4. Salam kak rosa,
    Cara buat kerabu beko ni sama je dgn kerabu yg lain2 tu. Buah beko yg sedang2 (tak tua dn tak muda) kna bakar dulu. Lps tu kikis kulit dia. Potong nipis2 dn campur dgn bhn kerabu yg biasa tu. Pucuk dn buah beko byk kat sini. Pucuknya mmg dh biasa sgt mkn sbb sng nk amek. Ada pkk yg rendah, cuma kna lwn dgn kerengga je sblm dpt amek pucuk tu. Pucuk beko blh krgkn tekanan drh tinggi.

    ReplyDelete
  5. fuhhh.. mengancam siot kerabu beka nih... campur taugeh skit, campur kerang.. lebihkan kerisik.. fuhhh.. memang sedap giler ahhh.... skrg haku kat jb.. mana ada benda ni ... klu ada mmg aku buat kerabu ajak org kg mkn.. kihkihkih

    ReplyDelete
  6. Kerabu buah beko ni mmg sdp tp nk mbuatnya tu yg agk renyah(cerewet). Kat JB mgkin tak ada dijual di pasar, kwsn2 kg dlm Johor tu pasti ada. Tu buah beko kat tepi umah saya, meh la buat kerabu beko, mkn sama2..hehe..

    ReplyDelete
  7. mak sy slalu mkn pucuk dia. dia ckp rse dia lemak2. bila sy cube..... xde rse lemak lnsg. pahit je lbh.... or t'tipu. ataupn sy yg x pham cm mane rse lemak 2. tp mak sy ckp byk khasiat tp sy x ingt ape khasiat dia sbb efffect rse pahit 2.

    p/s: pahit dia xsme cm pahit peria k. rse la sndri bru tau. klau nk mkn, kne celur dlu. korg ckp main sebat mentah2 gitu je. pahit k... hehehe....

    ReplyDelete
  8. Pucuk beko mmg rasa pahit. Nk krgkn rasa pahit kena celur dulu, baru blh mkn. Pucuk beko byk khasiatnya. Blh cari info dlm blog mengenai pkk beko.

    ReplyDelete
  9. Mmg pucuk daun dan buah beko sedap di buat ulam...yg best lagi dibuat kerabu buahnya

    ReplyDelete
  10. best best best....skrg ct tgh pgnant ank ke5...rezeki beb...masa sblum mgandung mmg suka mkn ulam ni..celur dan cicah budu..suami x suka...tp bila slalu d buat ulam..dia mkn jugak..dia kata pahit..waduh..udah celur tu...ct mkn ok jer...mmg best...masa br2 pgnant,mmg x dpt mkn apa pun..lembik seluruh badan..now dah masuk 4 bln..jiran yg tanam..ct yg amik pucuk dia wat ulam..hihi...mmg best..td lunch....sendiri amik dr pokok dia dan celur smbil msak yg lain2...ct mkn nasi,ulam pucuk beko dgn tempoyak pedas...fuh!!! mgancam habis!!! sbnarnya x tau sgt khasiat dia....ni br google..rupanya amat bgus...elok lah..alhamdulillah...thanx to the bloggers for the info

    ReplyDelete