VIP Dedaun Alam

Monday, February 8, 2010

Tanjung

Pokok tanjung

Bentuk daun tanjung dan bunganya yang kecil tetapi berbau harum


Nama Botani : Mimusops elengi
Nama Lain : Indian meddaler, Bulletwood tree, Spanish cherry,
Famili : Sapotaceae

Pengenalan

Pokok bunga ianjung atau nama botaninya mimusops elengi berasal dari Asia Tenggara termasuk Malaysia. Ia bersaiz sederhana dengan ketinggian sehingga 4m. Pokok tanjung tidak akan naik meninggi tetapi merendang dengan daunnya yang lebat dan rimbun. Ia biasa ditanam sebagai pokok hiasan landskap atau tepi-tepi jalan kerana ia merendang dan dapat memberi teduhan. Daun tanjung berwarna hijau tua, agak keras, permukaan yang berkilat dan sentiasa lebat sepanjang tahun. Bunga tanjung berbau sangat harum dan boleh dihidu dari jarak yang jauh jika tiba musim ia mengeluarkan bunga. Buah tanjung mempunyai bentuk bujur seakan bola ragbi dan bersaiz kira-kira 3cm panjang. Ketika muda ia berwarna hijau dan rasanya sangat kelat tetapi apabila masak warnanya bertukar menjadi oren atau jingga. Buahnya yang telah masak boleh dimakan, rasanya manis tetapi sedikit kelat.

Kegunaan

Bunganya digunakan oleh masyarakat Melayu dan India sebagai hiasan kepala serta dalam upacara keagamaan bagi kaum India. Keharuman bunga tanjung bertahan lama dan ia masih harum walaupun telah kering. Setelah bunga tanjung kering, rendam dalam minyak kelapa untuk mengembalikan semula keharumannya. Biasanya bunga tanjung direndam ke dalam minyak kelapa dan dilumur ke rambut digunakan untuk mewangikan rambut.

Untuk merawat ruam, ambil beberapa kuntum bunga tanjung dan direbus bersama 2 sudu besar jintan hitam. Kemudian embunkan air rebusan ini semalam. Tapiskan air yang diembunkan itu, guna untuk mandikan pesakit.

Air rebusan kulit batang pokok tanjung boleh digunakan untuk mencuci luka. Kulit batang pokok tanjung direbus bersama air, ditapis dan gunakan sebagai ubat kumur sekali sehari dapat merawat sakit gigi dan menghilangkan nafas berbau. Bunga tanjung juga mampu menghasilkan minyak pati berwarna kuning muda kehijauan yang biasa digunakan dalam aromaterapi.

No comments:

Post a Comment