VIP Dedaun Alam

Tuesday, February 2, 2010

Buah Keras

Pokok buah keras

Buah keras yang segar

Nama Botani : Aleurites moluccanus
Famili : Euphorbiaceae
Nama Lain : Candlenut, Candleberry, Indian walnut, Varnish tree, Kemiri (Indonesia)

Pengenalan

Ketinggian pokok buah keras mencapai sehingga 25 meter. Daunnya sederhana dan berbentuk bujur, berwarna hijau muda dan terpecah kepada tiga bahagian. Buah keras mempunyai kulit yang keras dan ia boleh dijadikan lilin.

Kegunaan

Buah keras merupakan salah satu bahan utama dalam masakan di Malaysia. Ia digunakan sebagai perasa dan berfungsi sebagai pemekat kuah. Ia biasanya ditumbuk atau dikisar sehingga menjadi pes dan dicampur bersama rempah lain untuk memekat dan menambahkan kesedapan masakan jenis kari. Buah keras perlu dimasak sebelum dimakan, kerana ia mengandungi toksik semasa mentah. Rasa dan tekstur buah keras adalah hampir sama dengan kacang macadamia.

Di Hawaii, buah keras dipanggang dan dicampurkan dengan pes bergaram untuk dijadikan perasa yang dikenali sebagai inamona. Pokok buah keras telah digunakan sebagai herba perubatan tradisional. Minyaknya boleh digunakan sebagai perangsang rambut. Isirungnya boleh digunakan sebagai ubat julap Masyarakat Jepun menggunakan kulit batang untuk merawat tumor. Di Sumatera, biji buah keras ditumbuk dan dibakar kemudian disapu pada perut untuk merawat cirit-birit. Kini pokok buah keras ditanam untuk mendapatkan minyaknya.

No comments:

Post a Comment