VIP Dedaun Alam

Thursday, February 4, 2010

Nenas Batu

Pokok nenas batu

Buah nenas batu yang menyamai nenas biasa tetapi saiznya lebih kecil dengan tangkai buah yang panjang


Pengenalan
Nenas batu dipercayai berasal dari timur tengah. Pokok nenas batu hampir sama dengan nenas biasa tetapi daunnya lebih kecil dan tirus. Pokoknya juga jauh lebih kecil daripada nenas biasa. Buah nenas batu mempunyai ciri dan bentuk yang serupa dengan nenas biasa cuma ia bersaiz kecil dan bertangkai panjang.

Kegunaan

Nenas batu boleh menolong mengecutkan rahim bagi wanita lepas bersalin dengan cara mengamalkan pengambilan seminggu sekali. Ia juga berfungsi sebagai perancang keluarga iaitu dengan cara meminum air rendaman buah nenas batu selama tempoh ingin menjarakkan kelahiran anak. Buah nenas batu boleh membantu untuk melawaskan kencing, melancarkan pembuangan angin. Ia juga dipercayai dapat menghancurkan batu karang bagi penghidap penyakit batu karang.

Untuk mendapatkan khasiat nenas batu ini kita hendak membasuh buah tersebut sehingga bersih, kemudian rendam ke dalam jag yang berisi air panas. Biarkan selama satu jam sehingga buah nenas batu itu tenggelam. Setelah buah tersebut tenggelam, keluarkannya dari jag dan minum air rendaman buah tersebut. Air rendaman tersebut boleh digunakan sehingga 3 hari. Nenas batu yang telah direndam tadi boleh digunakan semula dengan menjemurnya sehingga kering di bawah sinaran cahaya matahari. Kelopak buah nenas batu yang kering akan tertutup bila direndam dan berkembang apabila dijemur. Sekiranya kelopak buah nenas batu sudah tidak mampu berkembang apabila dijemur, menandakan khasiatnya telah tiada. Biasanya nenas batu boleh digunakan sehingga setahun atau lebih.

34 comments:

  1. salam sejahtera,

    Dah jadi follower yang ke 98. Nenas ni dulu pernah tengok sepanjang perjalanan ke Gunung Kinabalu dulu tapi tak tau rasa macam mana.

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera,
    Trma ksh folo blog ni. Nenas ni mmg tak blh dimakan spt nenas biasa sbb ia bersaiz kecil. Plg besar pn sebesar lengan je. Buah nenas batu digunakan sbg herba.

    ReplyDelete
  3. sy membekalkan pelbagai produk2 dari mesir dengan kualiti terbaik

    kunjungi

    http://promosibaraka.blogspot.com/

    pelbagai produk2 herba terpilih dan bermutu

    nenas batu , minyak dhob , hajar jahanam , minyak habbatus sauda dan kapsul baraka habbatus sauda boleh di dapati dengan harga berpatatutan

    pengedar dan agen dropship di perlukan


    sebarang tempahan dan pertanyaan emailkan kepada kamal_810@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. saya pun ada jual nenas batu ni... kwn bawak balik dr Mesir. Kalau ada yg berminat nak beli, bole sms sy di 019-242 6494 atau emel : athera9@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sy dah tak jual lg nenas batu ye. Hrp xde yg bertanya lg. Terima kasih

      Delete
    2. Ada jual anak pokok ke. Saya berminat.

      Delete
  5. Berdasarkan penceritaan beberapa individu, dan ibu saya, buah ini sangat mujarab (dengan izin Allah SWT) bagi pesakit batu karang.

    ~tiung~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu sbb my dad ada berubat untuk sepupu saya yg xleh bangun sbb penyakit batu karangnya sudah tahap 3..bila berubat menggunakan nanas ni alhamdulillah dengan izinnya ia berjaya di sembuhkan dan boleh bangun..untuk maklumat lebih lanjut boleh on qalisyanoyue.blogspot.com..insyaALLAH Boleh membantu..

      Delete
    2. Trima kasih kerana berkongsi ilmu..
      Tapi yg heran Qalisya noyue ni dekat blog dia sendiri ada org tanya ttg cara pengamalan nenas tersebut trus senyap..yg dia tahu suruh follow aje,biasalah nak buat duit sbb dia ada jual nenas batu nie.. ilmu cara amalan pemakanan nenas tak nak kongsilah nanti tak balik untung.. kenal sgt org mcmnie..setiap komen org lain yg kongsi amalan nenas nie dia (Qalisya noyue) sibuk duk suruh org follow..

      Delete
  6. Ramai yg mengatakan buah nenas batu sgt berkesan utk hancurkan batu karang. Cara plg mudah, buah yg segar dikisar dan jadikan jus. Minum jus tersebut. Buah yg dikeringkan direndam dlm air panas, minum air rendaman buah nenas batu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. follow qalisyanoyue.blogspot.com untuk mengetahui lebih lanjut mengenai mengenai nanas batu dan khasiat serta cara penggunaanya..

      Delete
    2. ade contact utk dpt kan bekalan buah nenas batu ni ??? yg sye dah contact pun, hanya jual buah kering dan serbuk sahaja

      Delete
    3. Trima kasih kerana berkongsi ilmu..
      Tapi yg heran Qalisya noyue ni dekat blog dia sendiri ada org tanya ttg cara pengamalan nenas tersebut trus senyap..yg dia tahu suruh follow aje,biasalah nak buat duit sbb dia ada jual nenas batu nie.. ilmu cara amalan pemakanan nenas tak nak kongsilah nanti tak balik untung.. kenal sgt org mcmnie..setiap komen org lain yg kongsi amalan nenas nie dia (Qalisya noyue) sibuk duk suruh org follow..

      Delete
    4. Assalam..kat umah aku ada buah ni..x guna pun..tp x banyak laa..kalau ada yg mahu..boleh la datang ambik..

      Delete
    5. Saya ada jual nenas batu. Boleh whatsapp 0125620821

      Delete
  7. Waktu bila paling sesuai hendak petik nanas batu ni.bila da kekuningan ke

    ReplyDelete
  8. Waktu bila paling sesuai hendak petik nanas batu ni.bila da kekuningan ke

    ReplyDelete
  9. apa beza nanas batu Malaysia dgn yg Mesir punya..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. rasanya ada kesilapan gambar dan penerangan tu... dalam gambar Pokok nanas batu yang macam nanas biasa...penerangan tu merujuk kepada nanas batu (buah pine)....

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. Saya ada jual nenas batu fresh. Boleh whatsapp 0125620821

      Delete
  13. Sy xpaham disini,
    1)kelopak mcmana? Sbb gambar tu nenas batu biasa.
    2) sy nampak ada 2 jenis gambar nenas batu yg pernah sy tgok..satu,yg mcm nenas biasa satu lg yg nampak keras mcm kayu tu cuma bentuk mcm nenas..yg mana satu diguna utk perubatan & apa peebezaan antara kedua2nya?
    3) bagaimana cara guna? Merujuk kepasa gambar yg ditunjuk,nenas batu mcm nenas biasa. Adakah perlu kupas kulit sebelum rendam dlm air atau biarkan rendam dgn kulit2 saja.
    4) utk wanita yg ingin menjarakkan anak,sllu sy tgok penerangan,minum selama tempoh hendak menjarakkan anak.jadi minum bgaimana? Rendam kah? Atau kisar kah? Adakah minum hari2 & waktu bila sesuai minum? Yg mana satu hendak diminum,nenas batu yg mcm nenas biasa tu ka atau yg sy kata nampak keras mcm kayu tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer.. Setahu saya nenas batu yg berkelopak dan kering.. Bila rendam dia mengucup. Warna coklat kehitaman.. Macam kayu kering

      Delete
  14. Trima kasih kerana berkongsi ilmu..
    Tapi yg heran Qalisya noyue ni dekat blog dia sendiri ada org tanya ttg cara pengamalan nenas tersebut trus senyap..yg dia tahu suruh follow aje,biasalah nak buat duit sbb dia ada jual nenas batu nie.. ilmu cara amalan pemakanan nenas tak nak kongsilah nanti tak balik untung.. kenal sgt org mcmnie..setiap komen org lain yg kongsi amalan nenas nie dia (Qalisya noyue) sibuk duk suruh org follow..

    ReplyDelete
  15. apa beza nenas batu dengan buah pine?

    ReplyDelete
  16. Nenas batu memang mempunyai khasiat yang banyak yang baik untuk jaga kesihatan badan kita.

    ReplyDelete
  17. Dekat mana sy boleh dapatkn nenas batu nie yer tuan 2dan puan2.kalaw ada tolong kongsikn dengan sy yg nie wasap sy 0177124046

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada jual nenas batu.fresh. Boleh whatsapp 0125620821

      Delete
  18. Saya ada jual nenas batu yang fresh...boleh contact saya 0134840720

    ReplyDelete
  19. Akak ada kawan jual pokok dan buah nenas batu ni. Berminat blh pm.
    Www.wasap.my/60148118192/nenasbatu

    ReplyDelete
  20. Sedang cuba minum rendaman air nenas batu utk rawat batu karang

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete