VIP Dedaun Alam

Thursday, December 31, 2009

Stevia

Pokok Stevia atau herba manis

Nama botani : Stevia robaudiana
Famili: Chrysanthemum
Pengenalan

Stevia atau herba manis mempunyai khasiat dihasilkan oleh daunnya yang boleh menggantikan gula. Ia biasa dijumpai tumbuh secara liar di Amerika Selatan terutamanya di Paraguay dan Brazil. Kini ia semakin popular dan ditanam di Malaysia.
Kegunaan

Kandungan glycosides di dalam daunnya dan termasuk sehingga 10% Stevioside menjadikan ianya sangat manis. Daun Stevia mempunyai kemanisan 15 hingga 20 kali manis daripada gula. Ekstrak Stevia yang dipanggil Steviosides (85-95%) didapati 200-300 kali manis dari gula biasa.Walaubagaimanapun, Stevia ada sedikit rasa pahit. Stevia didapati mengandungi hampir 100% phytonutrients dan minyak mudah meruap ( volatile oil ), termasuk Rutin dan B-Sitosterol. Bahan aktif yang bertanggungjawabke atas rasa manis pada daun stevia dikenali sebagai Steviol Glycosides yang mengandungi Stevioside dan Rebaudioside.

Stevia digunakan sebagai pemanis semulajadi dan ia sesuai bagi menggantikan gula untuk pesakit diabetis. Ia mampu menurunkan kadar gula dalam darah. Stevia juga boleh digunakan untuk melawaskan kencing dan menurunkan tekanan darah. Ia mampu membunuh bacteria, kulat dan virus. Untuk mengurangkan keradangan, stevia juga boleh digunakan.

No comments:

Post a Comment