VIP Dedaun Alam

Thursday, December 31, 2009

Lobak Merah

Pokok lobak merah



Nama Botani : Daucus carota

Pengenalan

Lobak merah atau karot(carrot) adalah sayuran yang sangat popular menjadi pilihan di negara kita. Lobak merah dipercayai berasal dari Jerman dan digunakan sebagai bahan makanan dan perubatan.

Kegunaan

Tumbuhan ini dikatakan mempunyai minyak dan vitamin lengkap seperti A, B,dan C, garam, potasium dan karotin. Karotin menghalang pertumbuhan dan pembiakan kanser. Ia adalah baik untuk menguatkan sistem pertahanan badan untuk melawan penyakit. Ia juga meningkatkan pertumbuhan sel-sel- baru dan membuang toksik dalam badan.

Tumbuhan ini juga berupaya mengurangkan kandungan gula dalam badan, mencegah kanser, mengubat kencing manis, gout, penyakit jantung, penghadaman dan penglihatan. Lobak merah berupaya untuk memecah angin, menyembuh luka, meningkatkan kekerapan kencing dan memecahkan batu karang. Sekiranya daun dihancurkan dengan madu boleh menyembuh luka dan kanser.


Lobak merah mengandungi banyak vitamin A yang sangat diperlukan oleh tisu badan untuk pelbagai fungsi seperti membina pigmen bagi penglihatan yang baik pada waktu malam. Kekurangan vitamin A akan merosakan penglihatan anda.


Jus lobak merah boleh dijadikan sebagai minuman dan ia juga digunakan untuk baiki keadaan kulit kita. Lobak merah sangat berguna untuk mengurangkan masalah sakit jantung, diarrhea dan juga mengatasi selsema. Ia membentuk antibodi dalam badan.

No comments:

Post a Comment