VIP Dedaun Alam

Thursday, November 12, 2009

Mengkudu

Pokok Mengkudu

Nama Botani : Morinda citrifolia

Pengenalan

Pokok mengkudu mempunyai daun yang berbentuk bujur, berkilat. Buahnya mengerutu dan mempunyai banyak biji. Warnanya hijau kekuning-kuningan dan berbau yang kurang menyenangkan. Pokok mencapai ketinggian sehingga 7m di kawasan terbuka. Tumbuh meliar di sekitar kawasan rumah. Terdapat beberapa bahagian pokok mengkudu yang berkhasiat untuk ubatan. Pokok, daun, buah, kulit dan akarnya boleh digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit. Pokok mengkudu ini mempunyai kandungan kimia seperti metil asetil ester, asam kapril, morindadiol, soranyidiol, morindin dan morindon.

Kegunaan

Di malaysia, daun mengkudu yang dilayur diletakkan pada dada dan abdomen untuk rawatan batuk, mual, pembesaran limpa dan kolik(memulas perut). Masyarakat Filipina menggunakan cairan daripada mengkudu dalam rawatan penyakit radang sendi. Daun mengkudu digunakan juga dalam rawatan disenteri di kalangan masyarakat tempatan Solomon dan Taiwan. Buah pokok mengkudu juga dapat mengubat pelbagai penyakit. Buahnya yang sudah masak diperah dan dicampur dengan lempoyang untuk mengubat penyakit ginjal dan hati yang membesar, membantu pencernaan dan membantu melawaskan kencing.
Rebusan kulit pokok mengkudu merupakan astrigen (bahan yang boleh mengecutkan tisu dan saluran darah) dan digunakan bagi merawat malaria. Rebusan kulit merupakan astrigen terhadap masalah usus. Campuran kulit, akar dan buah boleh digunakan unutk membersihkan luka. Masyarakat New Guinea menggunakan campuran kulit akar yang mengandungi pigmen kuning sebagai antiseptik. Masyarakat Melayu di Malaysia menggunakan daun mengkudu sebagai alas batu atau besi tungku semasa bertungku dalam waktu pantang.

No comments:

Post a Comment