VIP Dedaun Alam

Thursday, November 19, 2009

Belimbing Bintang

Buah belimbing bintang

Belimbing bintang yang berbuah lebat tanpa musim

Nama Botani : Averrhoa carambola
Famili : Averrhoaceae
Pengenalan

Belimbing merupakan tumbuhan yang berasal dari Sri Lanka dan ditanam di seluruh Asia Tenggara. Warna buah adalah hijau ketika muda dan kuning keemasan apabila sudah masak. Rasa buah ni agak masam tetapi ada klon baru yang memberikan rasa sedikit masam manis. Apabila buah ini dipotong secara melintang ia akan membentuk seperti bintang.


Kegunaan

Kajian saintifik telah menunjukkan buah belimbing mempunyai khasiat perubatan selain kaya dengan vitamin dan ada kajian yang membuktikan bahawa buah belimbing mampu untuk mengurangkan tekanan darah.

Ada kemungkinan buah belimbing, jika kerap dimakan, boleh membantu mereka yang menghidap hipertensi. Buah ini dapat membantu melawan kesan pemakanan makanan terproses yang menyumbangkan kepada kenaikan tekanan darah tinggi. Jus belimbing mempunyai sifat-sifat antibakteria seperti staphylococcus penyebab beberapa penyakit seperti indigesi dan masalah kulit. Buah belimbing juga mempunyai Vitamin A yang tinggi di antara buah-buahan tempatan Malaysia. Setiap 100g mempunyai 155 mcg Vitamin A. Ia juga mengandungi Vitamin B (thiamine, riboflavin), dan mineral kalsium dan besi. Protein, lemak dan karbohirat juga ada dalam bilangan yang kecil.

No comments:

Post a Comment