VIP Dedaun Alam

Thursday, October 15, 2009

Terung Pipit@Manggo

Rupa buah terung pipit
Pokok terung pipit biasanya tumbuh meliar.

Terung pipit


Terung pipit merupakan tumbuhan liar di Malaysia. terung pipit biasanya dimakan mentah atau dicelur untuk dibuat ulam. Berdasarkan kajian terung pipit mengandungi 2% protein, 0.1% lemak, 7.9% karbohidrat dan mengandungi banyak fosforus, sedikit zat besi, banyak vitamin A dan C serta sedikit vitamin BI.
Terung pipit juga dikatakan mengandungi alkoloid jenis steroid yang dikenali sebagai solasodin sebanyak 0.84%. Steroid ini penting untuk menghasilkan pil perancang keluarga. Terung pipit juga digunakan untuk mengubati retak kulit pada kaki, mencuci darah dengan meminum air rebusannya, melegakan kesakitan, penawar racun ular dan serangga serta menjadi ubat yang berkesan untuk meredakan sakit perut.
Pokok terung pipit juga berfungsi untuk membersihkan kawasan tercemar dengan menyerap logam berat dari tanah. Pokok yang ditanam untuk kegunaan ini tidak digalakkan untuk kita makan buahnya kerana boleh menyebabkan keracunan.
Kegunaan lain buah terung pipit ini selain dibuat ulam dan bahan masakan adalah ia digunakan sebagai peluru senapang mainan(yang diperbuat kayu) untuk budak-budak zaman dulu. Sekarang permainan tersebut dah pupus

No comments:

Post a Comment