VIP Dedaun Alam

Tuesday, June 4, 2013

Kebun Kecil Tepi Pagar - Varieti Cili Yang Ditanam


Ini adalah antara varieti cili yang saya tanam dalam kebun kecil. Cili yang paling atas adalah cili kulai king. Cili kulai king menghasilkan buah yang banyak dan tempoh berbuah yang agak panjang. Cili kedua adalah cili panjang hijau. Cili ini disemai oleh isteri saya menggunakan biji benih daripada cili yang dibeli di pasar basah untuk masakan. Cili yang ketiga adalah cili solok siam. Cili ini masih terus mengeluarkan hasil tapi tak begitu lebat seperti sebelumnya. Di bawah cili solok siam adalah cili panjang merah. Biji benihnya juga disemai oleh isteri saya menggunakan biji daripada cili dari pasar. Belum sempat masak saya dah tuai cili ini untuk mengelak serangan lalat buah. Cili kecil yang dibawah sekali dalah cili hutan. Cili hutan berbuah dengan lebat, rasanya agak pedas tapi saiznya kecil. Benih asal cili ini sememangnya dibawa balik dari hutan.

10 comments:

  1. cili yang ambik hari 2...dh hbis dah...takut buruk...boh byk2..hehe

    ReplyDelete
  2. Tak ambik cili kulai king tu. Yg tu lama sikit blh simpan sbb saiznya besar.

    ReplyDelete
  3. wahh, mcm2 bentuk ada. tp slalu tgk yg di tgh tu. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tgh tu cili solok siam. Cili jenis ni pyh nk jumpa org jual kecuali di kelantan. Rasanya marniey ingat yg tu cili hijau besar kot.

      Delete
  4. Assalam, Adry
    Di kg Pak Temuk dulu-dulu ada cabai kecil macam cili hutan tu, yg tumbuh sendiri di sana sini. Kami memanggilnya "lombok rawit" (cabai rawit). Rawit mungkin membawa maksud "kecil". Pedasnya memang amat-sangat. Teringat arwah bapa Pak Temuk yang memakannya seperti orang makan timun! Meleleh-leleh hidung dengan matanya, tapi dia nampak biasa saja.

    ReplyDelete
  5. As salam Pak Temuk,
    Cili hutan ni rasanya sama dengan cabai rawit yang Pak Temuk maksudkan tu. Cili hutan ini juga tumbuh meliar dan rasanya sangat pedas. Tak padan dengan saiznya yang kecil.

    ReplyDelete
  6. Yg cili hutan tu mcm sm ngan cili burung yg pedas menyingga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cili hutan lbh kecil drp cili burung tapi pedasnya tak padan dgn kecik..

      Delete
  7. Replies
    1. Cili solok ada byk jenis. Yg dlm gmbr ni jenis cili solok siam. Kulit buah lebih licin dan agak meruncing pada bhgn hujung.

      Delete