VIP Dedaun Alam

Thursday, March 4, 2010

Jarum Tujuh Bilah

Pokok jarum tujuh yang mempunyai duri yang runcing dan sangat tajam pada batangnya.


Nama Botani : Pereskia saecnarosa
Famili : Cactaceae
Pengenalan

Pokok jarum tujuh bilah merupakan tumbuhan daripada keluarga cactaceae, iaitu kaktus. Ini bermakna pokok ini adalah dari jenis kaktus. Pokok jarum tujuh bilah lasak dan boleh hidup dalam semua jenis iklim kecuali kawasan berais seperti kutub utara dan selatan. Batang pokok ini mempunyai duri yang berbentuk seperti jarum. Durinya antara lima, enam atau tujuh bilah di setiap pangkal daun dan ada yang lebih daripada tujuh bilah batang duri. Daunnya berbentuk runcing pada hujung dan pangkal, berkilat, lembut, rangup dan berlendir. Urat daun berselang-seli dan ada yang bertemu di bahagian pangkal daun, sementara urat sebelah belakang daun berwarna ungu. Batang yang tua berkilat sementara batang mudanya berwarna hijau muda bertompok-tompok putih. Batangnya akan mengeluarkan lender jika dipotong atau dicantas. Ia mudah bertunas dan boleh dibiakkan melalui keratan batang dan biji benih.

Kegunaan

Daun mudanya boleh dimakan sebagai ulaman dan ia mempunyai seakan pucuk paku. Amalan memakan daunnya sebagai ulaman dipercayai boleh menghindari penyakit darah tinggi, kencing manis dan barah.

Jarum tujuh bilah dikatakan mampu merawat kanser terutamanya kanser kolon, kanser hidung dan beberapa jenis kanser lain. Caranya dengan merendam dua atau tiga helai daun jarum tujuh bilah di dalam air panas, kemudian air rendaman itu diminum seperti teh. Daun juga boleh dimakan satu hingga tiga helai secara harian sebagai ulaman. Daunnya juga boleh dikisar dan dijadikan sebagai jus dan diminum.

No comments:

Post a Comment